Socialna doktrina Katoliške cerkve

Ko je Papež Frančišek dejal, da ni marksist, je dodal, da je samo ponavljal socialno doktrino Katoliške cerkve. In kaj pravzaprav je socialna doktrina Katoliške cerkve? Sestavlja jo serija papeških enciklik, začenši z Rerum Novarum (1891) papeža Lea XIII, odprtim pismom vsem škofom, s katero je naslovil stanje delavskih razredov. V njej je opisal odnos med delom in kapitalom, ter njune dolžnosti.

Enciklika se začne s popolno obsodbo socializma zaradi nekompatibilnosti z zasebno lastnino, ki je en glavnih temeljev socialne doktrine Katoliške cerkve. Kapitalizma nikjer tako brezpogojno ne obsodi. Celo nasprotno, v njej najdemo odlomke, iz katerih jasno izhaja potreba po svobodnem sklepanju pogodb tudi med delavci in lastniki kapitala, s čimer celo negira državni diktat zagotovljene minimalne plače:

“Let the working man and the employer make free agreements, and in particular let them agree freely as to the wages; nevertheless, there underlies a dictate of natural justice more imperious and ancient than any bargain between man and man, namely, that wages ought not to be insufficient to support a frugal and well-behaved wage-earner. If through necessity or fear of a worse evil the workman accept harder conditions because an employer or contractor will afford him no better, he is made the victim of force and injustice.”

Seveda socialna doktrina Katoliške cerkve ne opravičuje družbenega sistema, kakršnemu smo priča, in ki ga nasprotniki tako radi imenujejo “kapitalizem”. Obsodi ga zaradi očitne težnje k povečevanju socialnih razlik. A kdor v resnici razume kapitalizem ve, da prostotržne silnice tako ali tako razlike manjšajo. Kar jih v sedanjem sistemu veča je ravno intervencionizem države, vmešavanje v silnice izenačevanja tako, da imajo največje koristi ravno tisti, ki se v prosti trg vmešavajo. Ravno tako je kapitalizem popolnoma, v celoti, in brez protislovij, kompatibilen z vsakršnim načinom organizacije podjetij, ki temeljijo na prostovoljnem združevanju, vključno z zadrugami. Zadruga Mondragon je tako kompatibilna s kapitalizmom, in ker temelji na zasebni lastnini, s socializmom ni.

Preden začnemo na pamet govoriti o tem, kaj da je Papež zares mislil, je potrebno najprej vedeti, kaj je sploh govoril. Priporočam knjigo “The Church and the Market, A Catholic Defense of the Free Economy” avtorja Thomasa E. Woodsa, Jr. Iz nje jasno izhaja, da je kapitalizem brez državnega intervencionizma daleč najbližji socialni doktrini Katoliške cerkve. Morda celo tako blizu, da med njima razlik sploh ni.

Advertisements

4 komentarji

Filed under Ekonomija

4 responses to “Socialna doktrina Katoliške cerkve

  1. Papež Frančišek daje zmedene izjave tukaj: http://www.theguardian.com/world/2013/nov/26/pope-francis-capitalism-tyranny je analiza njegovega apostolskega pisama v katerem kapitalizem označuje za greh in način kako bogati kradejo revnim. Slišal sem ga tudi, da mora Evropa sprejeti begunce iz Afrike. Malo napada marksizem, malo kapitalizem, kakor mu ustreza. Ni ravne neki teoretik.
    Lahko je njemu biti socialist, saj ne živi na trgu in ne plačuje davkov.

    • Zagovarjati cerkveno socialno doktrino ne pomeni biti socialist. Kapitalist sicer tudi ne, a le, če razumemo kapitalizem v smislu sedanjega obstoječega sistema. Sam tudi nisem pristaš teorije, da trenutno živimo v kapitalizmu.

  2. Pingback: Socialna doktrina Katoliške cerkve | Svoboda in Odgovornost

  3. Pingback: O socialno-tržnem gospodarstvu | Kapitalizem za telebane

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s